Interviu cu Mihai-Dan Pavelescu

Inainte de tirg am avut onoarea sa ii iau la cald un interviu traducatorului si sefistului MDP cum este supranumit.

Iata aici interviul:

1. Eşti cel mai titrat editor si traducător SF; este SF-ul un mod de viaţă? Ce are atât de special SF-ul? De când a intrat virusul SF-ului în viaţa ta şi în ce împrejurare, îţi mai aminteşti?

  • Cred că SF-ul este/poate fi un mod de viaţă, dar ca orice „mod de viaţă“ adevărat, nu poate fi impus din exterior, ci trebuie descoperit personal.
  • Probabil că mă repet, dar, privind cu ochii de acum şi generalizând cu vorbe meşteşugite de babalâc, mi se pare singura literatură preocupată în mod constant şi „programatic“ de viitorul oamenilor, de ce s-ar putea întâmpla cu noi toţi, ca specie şi indivizi. Îmi place mult o vorbă: „Realitatea este cârja celor care nu înţeleg SF-ul“.
  • Nu mai ţin minte, din copilărie.

2. Care a fost prima carte SF citită? Dar prima carte SF românească? Care a fost prima carte SF citită într-o limbă străină?

  • Greu de reamintit aşa ceva… dacă aş trece peste Jules Verne-uri, pe care le-am citit probabil ca toţi copiii din generaţia mea, cred că primul roman SF pe care l-am perceput ca atare a fost Omul invizibil.
  • La fel de greu de reamintit, însă bănuiesc că a fost O iubire din anul 41.042 de Fărcăşan.
  • Aici e simplu: The Terminal Man de Michael Crichton.

3. Ai afirmat la un moment dat că traducerea unei cărţi este de tip dragoste şi ură; ce carte te-a făcut să o urăşti mai mult, dar şi care te-a făcut să o iubeşti mai mult?

  • Am afirmat că atunci când „jonglez“ cu mai multe cărţi, mă pot refugia mental în partea de „dragoste“ a uneia, ceea ce mă ajută să depăşesc „ura“ faţă de alta. Întrucât mai bine de 30% din ceea ce traduc în mod curent nu este SF, am loc destul de ură 🙂
  • Vorbind serios, cartea pe care am urât-o cel mai mult a fost Programarea aplicaţiilor cu Visual Studio.NET, de Richard Grimes, apărută la Teora în 2002 (pentru Teora am tradus, singur sau în colaborare, vreo 15 cărţi „de calculatoare“). Nu pot spune că am urât vreo carte SF pe care am tradus-o, deşi vreo şapte–opt mi-au fost indiferente.
  • Cu cele iubite, este mai complicat… Le-am iubit pe toate? La unele am plâns în timp ce le traduceam (am o problemă în privinţa asta :D) şi cred că la ele ţin cel mai mult; prima care-mi vine în minte este Stăpânul cântecelor.

4. La ora actuală, având în vedere pleiada de autori SF foarte renumiţi şi căutaţi, spre ce autori ţi-ai îndrepta spre viitor atenţia? Câteva nume!

  • Uf! Îmi pare rău să dezamăgesc… Am păţit în ultimul an două–trei surprize foarte neplăcute, pierzând cărţi despre care am spus că mi-au plăcut, aşa că mă abţin.
  • Un singur nume (pentru că este contract semnat şi nu-l poate „fura“ nimeni): Joe Abercrombie.

5. În anul 2006 ai resuscitat colecţia Nautilus cu un titlu surpriză Contact de Carl Sagan; ce anume te-a determinat să alegi acest titlu (de altfel o carte superbă)?

Care a fost steaua ca să zic aşa care te-a călăuzit în alegerea titlurilor pentru colecţia Nautilus?

  • Istoria apariţia Contactului este foarte simplă: ştiam că exista deja tradusă (ba chiar în două variante, de doi traducători diferiţi, la două edituri care blocaseră succesiv cartea în ultimii 10 ani), aveam nevoie urgentă de un titlu nou pentru „resuscitare“… et voilà!
  • Steaua călăuzitoare… îmi aminteşte de Siberiada 🙂

6. Pentru anul 2010 vei păstra ritmul de 2 titluri pe lună în colecţia Nautilus?

  • Nu ştiu încă.

7. După mai multe tatonări şi întrebări am aflat că mulţi cititori şi-ar dori apărute în colecţia Nautilus tot la editura Nemira două dintre cărţile lui G. R. R. Martin – The Dying Light şi Fevre Dreams, iar eu te asigur că vânzările vor fi foarte consistente; există posibilitatea ca aceste cărţi să apară la Nemira?

  • De ce nu?

8. Având în vedere că revista online Nautilus este un real succes, ai în perspectivă editarea unei antologii cu proze scurte româneşti în viitor? Şi dacă da, când se va concretiza acest proiect?

  • Am mai spus, după desfiinţarea de facto a CPSFA/Almanahul Anticipaţia n-am mai urmărit cu foarte multă atenţie SF-ul românesc. Există persoane mai competente decât mine în privinţa editării de antologii cu proze româneşti.

9. Eşti privit ca un adevărat Dalai Lama al SF-ului românesc, Zeul SF-ului românesc, Titanul SF, Gigantul SF sunt câteva din supranumele date de SF-işti, cum te simţi în această postură?

  • Fără comentarii (aia cu Dalai Lama mi se pare cea mai tare din toate timpurile :D).

10. Sunt fan pe viaţă al lui R. C. Wilson; va mai apărea ceva de acest autor, şi aici mă refer la Bios, Darwinia, Chronoliths, Blind Lake, The Harvest la editura Nemira?

  • Va apărea Axis, urmarea la Turbion, şi ne gândim la măcar două titluri dintre cele menţionate de tine.

11. Mulţi fani sunt înnebuniţi după seria The Uplift War a lui David Brin; există vreo speranţă ca undeva în viitor această serie să fie luată de Nemira?

  • Speranţe pentru viitor există întotdeauna.

12. La ce traducere lucrezi în prezent? Ce planuri ai pentru viitor?

  • Olimp de Dan Simmons.
  • Să continui (şi să termin) Zorii nopţii.

Multumesc din inima domnule Mihai-Dan Pavelescu pentru interviu! Spor la treaba! Incintati-ne sufletul cu carti superbe asa cum ne ati obisnuit!

Gaudeamus in imagini si amintiri 3

Vreau sa-mi cer iertare fata de cei care nu i-am pomenit in postarea anterioara si sa incerc sa condensez vineri si simbata intr-o singura postare,iar asta din motive subiective si din lipsa de timp.Cele doua zile au fost un iures si o adevarata aventura ridicata la patrat.Hai sa mai vedem niste poze si citeva comentarii!Marele maestru Liviu Radu, regele prozei scurte sf romanesti! Cine ma poate contrazice?!Roxana Brinceanu o adevarata revelatie cu Sharia,si o traducatoare excelenta cu un zimbet venit din inima!Liviu, Roxi si Maic: -se scoate  o antologie cu apocalipsa scrieti si voi ceva?George Lazar,Mugur si iar Maicul!Un autor ,un afis si cel mai important este ca este roman! Aspoiule sic,sic!Unul din evenimentele majore ale tirgului de carte Gaudeamus 2009,lansarea antologiei Alte Tarmuri sub egida SRSFF,societate al carei cu mindrie sint membru si am insigna,aici se decerneaza pentru prima data si in premiera premiile SRSFF pentru promovarea sefeului romanesc de calitate,Mircea Oprita surprins in timpul speech-uluiLume multa dom’le!Cornel Secu si George LazarFlorin si Danut doi oameni admirabili!Loredana,Lucian si CristinaIar nu a mers cum trebuie blitzulMembrii SRSFF versus Cornel SecuGeorge, Horia si bineinteles marele Stefan GhidoveanuFani sf la o lansare cu staifStafful SRSFF si promotorul sefeului romanescHoria si Marian-Iti dau sau sa nu-ti dau premiul?!Horia incintat sa-l premieze pe Marian!  🙂Horia said:Veniti sa cumparati antologia Alte Tarmuri,dar si carti de la MillenniumPress!Dar chiar nu ma auziti? 🙂Sincer sa fiu a fost una din cele mai frumoase lansari la care am participat!Un Capricorn pe care nu ai cum sa nu-l iubesti!Oh,doamne si e atit de dulce!Eduard,Sorin si Cristian Tamas!Merishorul fericit si Cristian luptindu-se cu o cafea!Mircea proaspat aterizat in tirg alaturi de Loredana! Jen intorcind spatele-Ce atitea poze!Eduard Pandele in prim planVlad si Feri intr-o forma de zile mariVlad un prieten formidabil iar Feri il secondeazaGolden Trio cu Mircea super zimbitorUna din putinele poze in care apar si euAlaturi de prieteniMarian,Raluca si Alin CeausuFeri catre Marian-Auzi tu scrii mai bine ca mine?!Adela si Vlad o pereche atit de fericita! Sa le dea dumnezeu sanatate,casa de piatra si multi copii!Eu impreuna cu doi oameni extraordinari!Liviu Radu la o lansare!Iar o lansare sf!

Mai am vreo nouazeci si ceva de poze pe care le voi pune miine!

va urma

posted by voicunike

Gaudeamus in imagini si amintiri 2

Ziua a doua:Trezit devreme, atacat ziua in forta incercind sa-l ajut pe Bebe la chioscul lui de la Unirea,care cu eleganta mi-a refuzat ajutorul.Ajuns in tirg la timp si asteptind cu infrigurare Cruciada care a venit intr-un tirziu cu Horia cu tot.Nu va mai spun ce emotii am avut iar lucrul cel mai surprinzator este ca am avut surpriza sa avem coada,da, ati citit bine coada la Cruciada Masinilor,am dat in numai o ora cel putin 72 de exemplare.Asta da vinzare si fani!

Va promiteam in postul trecut ca am sa va spun cu cine m-am intilnit si pe cine am avut onoarea sa cunosc:

Mirela Neculce-o fata extraordinara,Daniel Vaduva- un baiat de aur,Horia-marele si bunul urs,Maicul -vesnicul si neobositul promotor al sefeului romanesc,Ona-nemaipomenita,Valentin Nicolau-editor Nemira dealtfel foarte jovial,Angelica Nicolau- o doamna bine si foarte de treaba chiar pot spune ca este exceptionala,Vlad Puescu- un prieten senzational,marele traducator Mihai Dan Pavelescu-un bun prieten si cel mai plin de surprize,a avut un speech care intr-adevar a fost the best of the best ever din tirg,Dan Penescu-un om minunat si plin de bucuria vietii,a fost una din marile surprize placute ale tirgului,Stefan si Cristina Ghidoveanu doi traducatori number one,DJ plin de viata,Capricornul cel vesel,Sorin vesnic pus pe harta,Feri,Marian Truta si Danut Ungureanu doi oameni extraordinari,Mircea Oprita -marele sefist vesnic tinar,Cornel Secu-Bastionul din Timisoara,Viorel Pirligras si Dodo Nita doi olteni misto,George Lazar-in sfirsit mi-am vazut scriitorul care scrie ca americanii si al carui fan sint,Doru Stoica-un om si un scriitor remarcabil al carui fan voi fi pina la sfirsitul vietii,Ionut Banuta si Rabi-hai Ploiestiul!,Liviu Radu regele prozei scurte romanesti un om nemaipomenit,Sebastian Corn-cel mai atipic scriitor roman si cu un feeling extraordinar in scrierile lui,un om formidabil dealtfel,Cristi un albastru de prusia,prieten si dealer cu un fler nemaipomenit,Jen cea mai de gasca fata si o prietena ca lumea,Roxana Petrescu,Mihaela Dumitrescu -doua fete minunate de la Leda,Ciprian de la Humanitas,Costel Rangu-auzit doar prin telefon,Constantin Dumitru-editor la Paralela 45 sefist pina in maduva oaselor si un om extraordinar,Ana Antonescu-o minunatie de fata mereu vesela si plina de spirit,Teodora Ivan -atit de dulce si plina de entuziasm,.Adela -mereu cu zimbetul pe buze,Cristian Tamas-un om pe care ti-l-ai dori mereu in prejma,Alex un bun prieten pe care in sfirsit am reusit sa-l cunosc dupa patru ani de vorbit numai la telefon,Eduard Pandele vesnic serios dar cu un suflet bun,Jeje-bunulnostru prieten,Remus Cernea-din pacate nu a fost sa fie si un presedinte sefist,Roxana Brinceanu-o fata dulce si formidabila,scrie si bine si traduce la fel de bine,Mircea Pricajan-dragul nostru prieten,doctor honoris causa in King,un prieten fantastic. Pacat ca timpul nu mi-a permis sa stau mai mult cu prietenii,si multi, multi altii pe care am sa-i scriu pe parcurs.Ordinea este aleatoare si sper ca sa nu  se supere nimeni daca nu i-am pomenit.

Iata si pozele:La Paralela 45 unde era Sege Brussolo!Fratii Strugatki si un pic de sf!Nemira my heart my soul!Editura Rao!Si iar Gazda in fundal! Simbolul Pierdut care chiar este cautat!!?Terry Pratchet si Robert JordanCarti, luati carti!Iar King?!Leda cu carti una si una!Arata misto nu?Noutati si nu numai!Va plac vampirii?!Editura care ne-a bucurata cu seria Star Wars!Un editor care ne asteapta la standNoutatiGeneratia tinara cu chef de carteAceiasi tineri construind nu stiu ce!Vedere panoramicaNemira in prim planEditura Brumar fara marele absent Robi SerbanVedere de susLa aceasta editura trebuia sa mai apara sf dar….Hai la carti!Mirela care mi-a spus sa cumpar si de la ea! Foarte zimbitoare!Avem blog dom’le!Libraria NautilusRaiul SFNo comentsDoamna Lucia Hanu-Am destule sefeuri! Da, doamna da’ le aveti in engleza!Merishoru si Raluca ,simpatici foc!Alex- un prieten extraordinar! Fericit ca in sfirsit ne-am intilnit si mai ales ca avea un exemplar din Cruciada!Cei trei muschetari! Imi pare ca nu a venit si Patrick!Alin putin cam serios!Ospatarul de la Giotto surprins cind ne servea!Imagini de la fata locului,localul devenit legendar=GiottoMerishoru explicind oarece chestiiHoria punindu-si miinile in cap ! Oboseala!Un Urs fericit! Al naibii de fericit!Cu povestile si cu pozele miine! Cam atit pentru azi ca m-o enervat la culme netul asta care a cazut de nu stiu cite ori.

va urma

posted by voicunike