Viitoare apariții SF, Fantasy, Horror, Policier, Crime, Noir, Thriller și nu numai: Partea I – Editura Paladin, Colecțiile SF și Fantasy

Mi s-a întâmplat de multe ori în ultimii ani să mă apuc de o serie de romane și să nu știu dacă mai apare continuarea sau nu. Mi s-a întâmplat, după ce m-am apucat să citesc în engleză din ce în ce mai mult, să mă apuc de cărți care apoi au apărut și în română sau care urmează să apară în română: cel mai recent exemplu este The Martian a lui Andy Weir, care a făcut senzație când a fost publicată de autor în regim propriu în 2012 și pe care m-am apucat să o citesc ca să știu de merită votată ori ba la Goodreads Choice Awards 2014, la care chiar am votat-o și care chiar a și câștigat, pentru Best Science Fiction of 2014. Nu știu de ce există o așa mare secretomanie în rândul editurilor, cu excepția Editurii Paladin și a lui Michael Haulică, atunci când vine vorba despre planurile de viitor (de fapt, știu un motiv: cum un coordonator de colecție se interesează de un autor, fie el și mai puțin cunoscut, cum sar și ceilalți cu contraoferte, pentru a i-l sufla de sub nas primului; e fair-play și nu prea, dar asta e realitatea, așa că teoria conspirației…).

Fiind și o persoană curioasă din fire, chiar prea curioasă, vreau să știu ce apare în viitor, dacă se poate în cel mai mic detaliu, așa că-i trag de limbă și-i hărțuiesc pe coordonatori, patroni, traducători, redactori, de câte ori am ocazia, de multe ori exasperându-i, recunosc. Dar nu mă pot abține, asta e! În apărarea mea, să știți că nu dau din casă la alții, păstrez doar pentru mine. Impulsionat și de comentariul unui cititor al blogului, Popa Ion pe numele său de scenă, mi-a venit ideea de a-i trage de limbă pe coordonatorii colecțiilor de gen de la noi, pentru a le afla secretele și planurile de viitor cu privire la aparițiile viitoare. Sper astfel să aflăm și să nu ne mai apucăm să citim în engleză (care practicăm acest sport, mă includ și pe mine, doar jumătate din cele 60 de cărți citite anul ăsta au fost în engleză) ce va apărea la noi pe viitor, pentru că sunt sigur că foarte multă lume este curioasă și la fel de sigur sunt că mai există chiar cititori în limba engleză care ar prefera un volum tradus bine unuia în original. De ce s-o dau cotită, n-am capacitatea de a înțelege tot în engleză (jargon, argou, jocuri de cuvinte, expresii etc.) și oricum citesc mult mai repede în română (cel puțin acesta e cazul meu, nu generalizez).

Așadar, primul pe listă care a dat curs invitației mele este Michael Haulică, coordonatorul colecțiilor SF Masters, Fantasy Masters și, mai nou, Paladin Black Pocket (?) de la Editura Paladin, un imprint al Grupului Editorial Art. Vor urma Horia Nicola Ursu, Mihai-Dan Pavelescu, Ana Nicolau și…o surpriză, ca pentru final de an.

1) Care sunt aparițiile preconizate pentru anul viitor?

 Hai să ne înțelegem de la început. Tot ce am să-ți spun înseamnă planurile mele. Care s-ar putea să nu se realizeze întocmai, pentru că mai sînt și alții implicați în munca la Paladin (traducători, redactori, tehnoredactori, colegul care face copertele etc.) și nu se știe niciodată cînd ne apucăm de o treabă, cît de dificilă va fi. Ca să nu mai vorbim de alte interese ale grupului editorial, care pot schimba prioritățile noastre.

Bun. Și-acum să mergem mai departe. În 2015 eu sper să publicăm mai multe cărți decît am publicat în acest an – pînă acum au fost unsprezece și mai așteptăm încă două să vină de la tipar.

Vom continua seriile începute: Asimov, Holdstock, Bujold. La reeditări îl voi menționa pe Robert A. Heinlein, care va fi pe piață cu cel puțin două titluri: Starship Troopers și Double Star (în traduceri noi). Apoi Ray Bradbury, cu The Illustrated Man, care e și nu e reeditare, pentru că va fi prima ediție integrală în limba romînă, conținînd toate cele 18 povestiri (parcă atîtea sînt). S-ar putea să mai fie și alte reeditări (după cum ai văzut, reeditările se bucură de traduceri noi totuși), dar sînt multe noutăți gata traduse sau în curs de finalizare a traducerii, care își cer publicarea.

Hugo Award 1960 Hugo Award 1956 

Continuă lectura