Viitoare apariții SF, Fantasy, Horror, Policier, Crime, Noir, Thriller și nu numai: Partea a III-a – Editura Crux Publishing

Posted: Martie 10, 2015 by fansf in În curs de apariție, Interviu, Lansări
Etichete:, , , , , , ,

La câteva luni distanță de primele două interviuri, avem un alt interviu, care, din varii motive (inclusiv a faptului că am convenit cu Andreea Sterea ca mai întâi să aibă site-ul și copertele primelor apariții gata), a întârziat destul de mult. Însă vine chiar la țanc, pentru că la apropiatul târg de carte SFF, Final Frontier, organizat de Bookblog, editura Crux Publishing va scoate pentru prima dată capul în lume sâmbătă, 28 martie. Acestea fiind zise, să-i dăm drumul.

Despre Crux Publishing:

Înființată în 2014 de către Andreea Sterea și Șerban Andrei Mazilu, editura Crux Publishing reprezintă împlinirea unui vis comun: acela de a îmbina plăcerea scrisului și cititului cu experiența  editorială. Încă de la început ne-am dorit să abordăm lucrurile altfel, într-un mod personal, intim chiar, venind în întâmpinarea scriitorilor, cerându-le părerea și ajutorul, și încercând să îi mulțumim în primul rând pe ei. Știm foarte bine cât efort și cât sentiment depun scriitorii în procesul creației, și de aceea considerăm că cei ce semnează un contract cu C.P. merită din plin întreaga noastră considerație, în timp ce produsul pe care împreună îl prezentăm cititorului trebuie să fie cât mai aproape de ceea ce autorul și-a imaginat. Nici un pas pe care această editură îl face, în sensul prelucrării unui manuscris desigur, nu exclude și nu va exclude vreodată dorințele celor ale căror opere le publicăm.

Am pornit de la ideea promovării scriitorilor de literatură fantastică, dar am realizat pe parcurs că vrem să înglobăm și alte genuri, alte stiluri, să propulsăm cât mai mulți oameni al căror talent merită adus în atenția publicului. Din acest motiv avem acum trei colecții pe cale să se contureze: cea de Fantasy, cu care vom fi prezenți la târgul Final Frontier – trei titluri semnate de Oliviu Crâznic, Andrei Mazilu și Dan Rădoiu, cea pe care am botezat-o Transgressive (ficțiune transgresivă) și care include romanul apreciatului autor Răzvan T. Coloja, și Non-Fiction, inaugurată  printr-un volum de eseuri filosofice semnate de inegalabilul Ștefan Bolea.

Pe viitor ne propunem să publicăm atât autori autohtoni, cât și străini, conștienți fiind că există titluri, în literatura universală, mai puțin cunoscute cititorului român – opere ce merită să existe și pe rafturile bibliotecilor noastre. În același timp, plănuim să facem eforturile și demersurile necesare pentru a atrage atenția asupra lipsei de traduceri a scriitorilor români peste hotare, scopul final fiind acela de a colabora cu edituri de afară în vederea obținerii unor contracte internaționale pentru aceștia. În concluzie, vrem să ne modelăm pe standardele occidentale și să le oferim cititorilor și scriitorilor deopotrivă respectul pe care îl merită.

La Final Frontier vom lansa cele trei volume din colecția Fantasy – un roman și două colecții de proză scurtă.

1) Ce te-a/v-a determinat să înființați o editură și mai ales, una considerată de nișă?

 Andreea Sterea: Eu și Andrei am înființat Crux Publishing cu scopul de a promova scriitorii români contemporani de literatură fantastică (includem aici SF, fantasy, horror etc.)și nu numai, despre care credem cu tărie că sunt la fel de buni ca și cei străini. Literatura de gen din România merită o expunere mai mare în piața de carte autohtonă, ba, mai mult, avem autori ce-ar trebui promovați – și intenționăm să realizăm asta – la nivel internațional.

 Andrei Mazilu: N-am spune totuși că suntem o editură de nișă. Din contră, fantasticul este un trend din ce în ce mai puternic, ce înglobează un număr considerabil de subspecii literare. Cititorii, la nivel global, sunt din ce în ce mai deschiși către astfel de scriitură, iar noi debutăm cu autori despre care credem că îndeplinesc pretențiile publicului.

 2) A pornit ca o idee de afacere sau este ceva din pasiune? De ce nu un fast-food sau un atelier de croitorie, ca idee de afacere?

 A.M.: Inițial am discutat despre construcția unei stații spațiale, dar n-am vrut să-i umilim pe cei de la NASA… Glumesc, dar sincer vorbind, proiectul a pornit din pasiune. Ne-am dorit o editură altfel, care să mulțumească și autorul, și cititorul, și (desigur) să ne permită să publicăm din ce în ce mai mult ; un perpetuum mobile, dacă vrei… Ne propunem să devenim un model pentru ceilalți, prin abordarea pe care am ales-o. Nu ne pricepem nici la fast–food, nici la croitorie, dar ne pricepem la cărți, și noi, și oamenii care ni s-au alăturat în acest proiect. Crux Publishing nu înseamnă doar autori și editori, ci colaborează cu agenți literari, muzicieni, IT-iști, copywriteri, graficieni etc. Relațiile dintre noi reflectă, în primul rând, prietenie și respect, și considerăm că asta ne face deosebiți. Nu vrem să fim „noi, editura” și „ei, scriitorii”, ci vrem să fim „noi, echipa.” Mai mult, suntem dispuși și chiar ne dorim să lucrăm alături de oameni din alte domenii. Sunt MULȚI cei care, din pasiune, vor să realizeze lucruri minunate, dar nu au susținerea necesară – intenționăm să le-o oferim.

 3) Ce veți publica? Ce genuri, ce autori, ce formate?

 A.S.: La începutul anului ne vom face intrarea cu cu terror, dark fantasy și gothic în textele lui Oliviu Crâznic; ficțiune transgresivă prin Răzvan Coloja, într-o oarecare antiteză cu poveștile fantastice umoristic-absurde (cu iz de Terry Pratchett) ale lui Dan Rădoiu.  În același timp, Andrei debutează în limba română cu un roman clockpunk foarte promițător, iar Ștefan Bolea (pe care-l suspectăm de geniu) va surprinde publicul vizat cu a sa colecție de eseuri filosofice. Concluzionând, avem de toate pentru toți și, dacă într-adevăr C.P. este de nișă – așa cum ai menționat mai sus – atunci aceasta e una destul de… lată.

Acesta este doar o parte a planului editorial pentru 2015! Vor urma traduceri din autori mai puțin publicați la noi, aș zice clasici ai genului, dar nu vreau să dezvălui toate surprizele pe care le pregătim. Vrem să oferim publicului atât carte tipărită, foarte dragă mie personal, cât și format electronic, pentru cei care încep, din ce în ce mai mult, să îl prefere pe acesta.

 A.M.: În ceea ce privește speciile şi subspeciile literare nu facem discriminări; suntem dispuși să publicăm orice fel de scriitură, atât timp cât este de calitate. Vrem să lucrăm exclusiv cu scriitori talentați, ce merită să fie promovați.

 4) Vor fi doar autori români sau aveți în plan și traduceri?

 A.S.: Avem în plan și traduceri, așa cum ți-am spus. Există autori străini ale căror opere n-au fost încă aduse în atenția publicului românesc și e păcat… Știu că publicul își dorește în general titluri noi, apărute în țările lor de origine dacă se poate anul acesta, dar noi credem că nu putem da uitării unele lucrări care au contribuit la crearea istoriei literaturii fantastice. Vorbim despre scriitori mari, traduși până acum selectiv și nu neapărat în funcție de valoarea lucrărilor, cât după faima acestora. Nu e vorba despre o luptă între mainstream și underground, cât despre faptul că unele scriituri, deși foarte reușite, nu s-au bucurat de o mediatizare pe măsură.

unnamed

 5) Ce plan de distribuție a cărților aveți? Comenzi online sau și în librării?

 A.M.: Ambele și nu numai. Și în ce privește acest aspect, ne-am gândit la mai multe variante prin care cititorul să poată achiziționa cărțile noastre, dar n-aș vrea să dezvălui strategia de marketing. Vom vinde cărțile pe site-ul editurii (care momentan este în construcție), în librării online și fizice în marile orașe din țară.

unnamed (1)

 6) Cine selectează manuscrisele și pe ce criterii?

 A.S.: Dacă ești un scriitor care dorește să publice cu noi, primul pas pe care trebuie să îl faci este să ne trimiți manuscrisul. Avem o comisie editorială formată din trei oameni care vor citi, vor nota și vor dezbate documentul trimis. Criteriul de selecție este calitatea lucrării. Prin calitate noi înțelegem că acel text emană talent literar și are un mare potențial de a fi apreciat de public.

 A.M.: Asta nu înseamnă că manuscrisul trebuie să fie impecabil tehnoredactat sau lipsit cu desăvârșire de erori de gramatică sau de punctuație; nici un manuscris nu e impecabil! Considerăm că este treaba noastră ca editori să corectăm și să prelucrăm textul, dar nu fără colaborarea și acceptul autorului.

 7) În ceea ce privește procesul editorial, ce abordare preferă CruxPublishing?

 A.M.: În primul rând trebuie menționat că nu refuzăm citirea manuscriselor și nu uităm să revenim cu un răspuns, indiferent daca este pozitiv sau negativ. Considerăm că feedback-ul este foarte important, atât pentru scriitori, despre care știm că așteaptă cu entuziasm o reacție, cât și pentru noi ca editură. Dorim să dezvoltăm relații de parteneriat, iar asta implică respect, o abordare profesionistă și considerație față de munca acestora.

 A.S.: Știm că, în general, autorii sunt nemulțumiți de faptul că textele lor suferă modificări fără ca ei să fie consultați. Acestea pot să includă orice, de la găsirea unor sinonime pentru anumite cuvinte, la reformularea unei fraze care nu sună bine sau alterarea unor scene. Din acest motiv, așa cum spuneam mai devreme, noi nu corectăm niciun text fără acordul autorului. Intervenția noastră, ca editori, constă în identificarea inevitabilelor greșeli de punctuație / gramatică, și oferirea unor recomandări în ceea ce privește aspectele enumerate mai sus. Suntem dispuși să plimbăm textul, de câte ori este nevoie, între autor și editor, până când toată lumea este mulțumită de produsul final. Urmează apoi să ne consultăm împreună cu scriitorul referitor la coperta cărții și să stabilim mijloacele de promovare. Cel puțin așa am procedat până acum și a mers foarte bine.

 8) Care vă sunt strategiile pe termen scurt și lung?

 A.M.: Strategiile noastre se axează în jurul unui model occidental. Ne angajăm să ne onorăm îndatoririle și responsabilitățile asumate în contractul de drepturi de autor, punând pe primul loc scriitorul. Vrem mai ales ca oamenii cu care și pentru care lucrăm, scriitori și cititori, să fie întotdeauna mulțumiți.

 A.S.:Pe termen scurt, vrem să îi publicăm pe cei cinci, apoi să lucrăm la traducerile despre care îți spuneam. Dar nu numai atât; dorim să ne implicăm în diverse evenimente: lansări, târguri, convenții, schimburi de cărți, poate chiar și party-uri tematice…

Pe termen lung și foarte lung, dorim să obținem contracte cu edituri din străinătate, pentru a scoate cărțile românești și în afara granițelor. Evident, preferăm țările vorbitoare de limbă engleză, dar asta nu înseamnă că ne vom neglija vecinii europeni.

Sunt foarte bucuros pentru apariția unei noi edituri pe piața românească destul de săracă în lucrări de gen, care vine să suplinească aceste subgenuri. Iar asta cu atât mai mult cu cât astfel de titluri și de subgenuri sunt prea puțin abordate la noi. Probabil că scriitorii se feresc să le abordeze pentru că ei consideră că nu le vor putea vinde editurilor, iar editurile se feresc să le abordeze pentru că în materie de fantasy dictează traducerile lucrările cu priză mare la public dincolo, peste hotare. Iar cu experimente literare nu prea-și bate nimeni capul, pentru că nu prea rentează, iar vânzările dictează. Supărător, dar așa este.

Primele cărți publicate de Crux Publishing vor fi lansate sîmbătă, 28 martie, între orele 15.45 – 16.30, în cadrul Tîrgului de carte SF&F FINAL FRONTIER. Iată titlurile acestora: Ceasul Fantasmelor, de Oliviu Crâznic – prezintă Florin Corneliu Pîtea; Anotimpul Pumnalelor, de Șerban Andrei Mazilu – prezintă Oliviu Crâznic; Povestiri de la marginea realității, de Dan Rădoiu – prezintă Eugen Cadaru. Invitați: Oliviu Crâznic, Dan Rădoiu.

 Oliviu Crâznic – Ceasul Fantasmelor (TPB, 13×20 cm, 160 pagini)

Colecția Ceasul fantasmelor semnată de Oliviu Crâznic cuprinde povestiri care nu numai că l-au consacrat pe autor în literatura fantastică autohtonă, dar care sunt și dovada faptului că Oliviu Crâznic mânuiește condeiul cu o măiestrie greu de egalat. Toate povestirile din acest volum au fost atent revizuite de autor și reprezintă un melanj de dark fantasy, science – fiction, gothic pur, steampunk și space opera, în stilul clasic Oliviu Crâznic: original, versatil, autentic.

Așa cum ne-a obișnuit, autorul ne oferă o călătorie fascinantă în lumea sa, încă de la primele pagini. Reîntâlnirea cu preafrumoasa Ermengaarde este un bun prilej pentru cititor de a se adânci într-un planetary romance, dinamic și liric deopotrivă, iar moroii și vârcolacii, călătorii în timp și spiritele oculte ne însoțesc prin universurile complexe construite de Oliviu prin povestirile sale. Nu va fi o călătorie obișnuită, pentru că suspansul nu ne lasă o clipă să respirăm, iar teroarea ne pândește de prin cotloane întunecate.

Demn de a fi pus alături de Lovecraft sau Poe, Oliviu Crâznic demonstrează încă o dată, dacă mai era cazul, că are toate calitățile pentru ca lucrările sale să devină opere – cult ale generației noastre.

mazilu568hȘerban Andrei Mazilu – Anotimpul Pumnalelor (TPB, 13×20 cm, 346 pagini)

După debutul american din 2013, Andrei Mazilu lansează pe piața autohtonă un roman dark fantasy / clockpunk în limba română, o lucrare ce atrage atenția și pune pe gânduri nu numai prin modul desăvârșit în care autorul a creat o lume fantastică extrem de complexă, ci mai ales prin profunzimea subiectelor atinse. Corupția, dogmatismul religios, loialitatea, curajul și Moartea sunt de fapt personajele principale ale acestei cărți, peste care se suprapun figurile unor „(anti)eroi excepţionali în împrejurări excepţionale”.

S-ar putea spune că fără să știe, și fără să vrea, Andrei Mazilu ia cele mai bune elemente din lucrările lui Erikson și Stackpole și le combină în maniera sa unică de a spune o poveste intensă emoțional și dinamică vizual. Așa cum spune și Oliviu Crâznic în prefața volumului,

„Multe ar mai fi de spus dincolo de această scurtă analiză teoretică dedicată, de altfel, unui scop prea puţin ambiţios, şi anume acela al fixării coordonatelor literare între care se înscrie Anotimpul pumnalelor. Opera se pretează, fără îndoială, unui studiu amplu, dar o aprofundare a subiectului ori a problematicii ar necesita o deconspirare dăunătoare lecturii, motiv pentru care acest proiect implică automat amânarea pentru un moment ulterior receptării romanului de către publicul larg. Poate fi, totuşi, citat aici unul dintre eroii Anotimpului, deoarece gândurile acestuia se vor găsi în rezonanţă cu gândurile multora dintre cititori, odată parcursă cartea: Asta le întrece pe toate.

radoiu568hDan Rădoiu – Povestiri de la Marginea Realității (TPB, 13×20 cm., 178 pagini)

Înscriindu-se cu succes în curentul denumit peste hotare „slipstream” sau „New Weird” și popularizat la noi sub denumirea de „realism magic”, volumul de povestiri ale lui Dan Rădoiu le oferă cititorilor o dublă experiență: cea de a se pierde pentru câteva momente în lumi bizare, aflate la o clipă – distanță de realitatea înconjurătoare, și de a se distra copios în același timp. Premisa povestirilor este aparent una simplă: personaje banale, ce trăiesc în contexte dintre cele mai obișnuite, ajung în situații absurde, fantastice, complet ciudate, parcă alunecând din greșeală peste fina linie de demarcație dintre real și dincolo. Iar dincolo poate însemna absolut orice…

Supranaturalul este la el acasă în aceste povestiri, împreună cu absurdul și comicul (de cele mai multe ori de un negru intens). Locațiile alese ne sunt familiare: apartamentul propriu, metroul bucureștean, casa scării, un magazin de antichități etc. Creionate în tușe groase sau abia schițate, personajele lui Dan ar putea fi vecinii noștri, prietenii noștri și chiar noi înșine, cu diferența că noi, citind această colecție, ajungem să ne dorim să alunecăm din realitatea banală într-o altă lume, chiar și numai pentru câteva momente.

O combinație între stilurile consacrate de George Saunders, David Mitchell sau Jeff VanderMeer, povestirile lui Dan Rădoiu sunt în același timp amuzante, absurde, romantice și chiar înspăimântătoare pe alocuri. Așa cum spunea și Eugen Cadaru în prefața colecției,

„Din perspectiva lui Dan Rădoiu, fiecare element (obiect) al realității, chiar și cel mai insignifiant, deține o iridiscentă interioară, iar cel care poate sesiza această radiație subtilă are calea deschisă spre o lume altfel…. O lume care ne amintește pe alocuri de universul lui Mircea Eliade — sau al lui David Lynch, în alte pasaje — și în care surprizele ne așteaptă aproape la fiecare întorsătură de frază…”

Posted by Liviu

Anunțuri
Comentarii
  1. haggard spune:

    salut aceasta noua editura si astept cartile sa le cumpar..sa vedem ce va edita din autori straini si ne v-om da seama ce viitor va avea.

    Apreciază

  2. […] 10 martie: Pagina cititorului de fantasy: The Ten Thousand de Paul Kearney • Assassin CG: Ce povestiri am mai citit #38 • Colț firesc de refugiu: Serie de autor: Stephen King – 11.22.63 • Cultural SF and Movie Learnings: Cristian Mihail Teodorescu – „Big Bang Larissa. Case 74”, ediția a doua, Future Fiction • SRSFF: Colocviul național de critică și exegeză Ion Hobana 2015: Viitorul SF al României, SF-ul viitorului românesc • Blogul fanului SF: Viitoare apariții SF, Fantasy, Horror, Policier, Crime, Noir, Thriller și nu numai: Partea a III-a… […]

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s