Călătoreşte şi citeşte! Proiect de promovare a literaturii spaniole în tramvaiele din Iaşi

Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.

Ziua Internaţională a Cărţii şi a Limbii Spaniole, sărbătorită în fiecare an la data de 23 aprilie, va fi marcată anul acesta la Iaşi printr-o inedită campanie de promovare a literaturii spaniole în tramvaiele ieşene, urmând modelul unui binecunoscut program cultural derulat anual la Madrid. Proiectul este organizat de Ambasada Spaniei la Bucureşti, în colaborare cu Primăria Municipiului Iaşi, Compania de Transport Public Iaşi, Asociaţia Pasionaţilor de Transport Public „Tramclub” Iaşi şi Editura Polirom.

Începând de săptămâna aceasta, în Iaşi vor circula 15 tramvaie în interiorul cărora vor fi expuse mai multe afişe cu texte literare ilustrate, selectate din operele unor renumiţi scriitori spanioli contemporani. Lansarea acestui proiect va avea loc vineri, 23 aprilie, şi va fi marcată prin organizarea unei parade a tramvaielor care vor circula fără oprire în staţii, începând cu ora 12:00, pe ruta Rond Copou (Agronomie) – Palatul Culturii – Rond Baza 3. Convoiul va fi alcătuit din cinci dintre cele mai reprezentative tramvaie personalizate tematic în cadrul unui alt proiect reprezentativ al oraşului, şi anume, „Iași – orașul tramvaielor pictate”, după cum urmează: Tramvaiul Coworking, Tramvaiul Tinerilor, Tramvaiul Educației, Tramvaiul Artelor şi Tramvaiul Literaturii.

Campania „Călătoreşte şi citeşte!” îşi propune să promoveze literatura spaniolă în rândul publicului larg, oferindu-le călătorilor ocazia de a experimenta scurte momente de lectură şi trezindu-le, totodată, curiozitatea de a citi ulterior, în întregime, operele respective. 

După ce anul trecut literatura spaniolă a inundat vagoanele metroului din Bucureşti, campania ajunge anul acesta la Iaşi. Astfel, locuitorii oraşului, şi nu numai, sunt invitaţi să se bucure de literatura spaniolă într-un spaţiu mai puţin obişnuit, acolo unde liniile de tramvai intersectează creaţia literară şi artele vizuale, transformând călătoria cu acest vehicul într-o plimbare imaginară prin lumea cărţilor. În felul acesta, tramvaiul devine un loc de întâlnire cu literatura, călătorii având posibilitatea de a descoperi sau redescoperi autori, personaje şi opere cu ajutorul textelor ilustrate. 

Ar putea fi o imagine cu text care spune „...puține lucruriîl marchează pe un cititor atât de mult ca prima carte care își deschide cu adevărat drum spre inima lui. Acele prime imagini, ecoul cuvintelor pe care credem că le-am lăsat în urmă ne ÃnsoÈ›esc toată viața și clădesc în memoria noastră un palat unde, mai devreme sau mai târziu- indiferent câte cărți am citi, câte lumi am descoperi, câte am învăța și câte am uita ne vom întoarce. CarlosRuizZafón, Umbravântului Traducere din limba Editura Polirom, 2005, 2013 Fernando Vicente”

Campania prezintă fragmente din operele unor scriitori spanioli de renume mondial precum Carlos Ruiz Zafón, considerat unul dintre cei mai importanţi autori contemporani şi cel mai citit autor spaniol, Miguel de Cervantes, Dolores Redondo, Javier Marías sau Milena Busquets. 

Ar putea fi o imagine cu floare şi text care spune „„Mereu am crezut că cei care zic «te iubesc mult» iubesc de fapt puțin, sau poate adaugă acel «mult», care în cazul ăsta înseamnă «puÈ›in», din timiditate sau din frică de tăria lui «te iubesc», care singurul fel adevărat de a spune «te iubesc> Acel «mult» face ca «te iubesc»-ul să devină potrivit pentru oricine, când, de fapt, nu aproape niciodată. «Te iubesc>, cuvintele magice care pots te transforme într-un câine, într-un zeu, într-un zănatic, într-o umbră." Milena Busquets, Pânăș asta să treacă Traducere limba spaniolă -Maria Editura Polirom, 2015 Ilustrație Evelin Bundur”

Afişele sunt cu atât mai atractive cu cât fragmentele selectate sunt însoţite de diverse ilustraţii realizate special pentru această campanie de doi talentaţi artişti din România şi Spania. Este vorba despre românca Evelin Bundur, cofondatoare a festivalului Visual Playground şi spaniolul Fernando Vicente, autor al mai multor ilustraţii create pentru campania literară similară, desfăşurată la Madrid.  
În capitala Spaniei, acest proiect a fost iniţiat în 1997 de Asociaţia Editorilor, cu sprijinul Metro de Madrid, compania de stat care administrează reţeaua de metrou din capitala Spaniei, fiind în prezent una dintre cele mai cunoscute şi îndrăgite campanii culturale din oraş, care, de peste 20 de ani, reuşeşte să aducă literatura mai aproape de milioanele de persoane care folosesc zilnic acest mijloc de transport.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.